Принаймні три країни вважають Енді Воргола, чи Андрія Вархолу, своїм художником. США, де народився, виріс та творив митець. Словаччина, адже батьки Енді Воргола, Андрій Вархола та Юлія Юстина Завацька переїхали до США з лемківського села Миково, яке у той час було у складі Австро-Угорщини, що на території сучасної Словаччини.
Українці ж вважають Воргола своїм, оскільки родина належала до греко-католицької церкви у Піттсбурзі, у той час як словаки за віросповіданням у більшості римо-католики. Воргол, засновник школи поп-арту, ще за життя був визнаний іконічною фігурою в культурі та залишив по собі величезний творчих спадок, який змінив сприйняття широким загалом сучасного мистецтва.
Енді Воргол завоював популярність своїми іконічними зображеннями поп-культури. Найвідомішими серед його робіт є зображення супу «Кембелс» та портрети відомих людей – від зірки Голлівуда – Мерилін Монро, до китайського диктатора – Мао Цзедуна.
Попри те, що ім’я Воргола є дуже відоме, для багатьох він залишається загадкою. У Вашингтоні відкрились дві нові виставки, де представлені досі не відомі широкому загалу роботи митця.
«40% цих робот ніколи не виставлялись, так що ми маємо змогу насправді по-новому подивитися на Воргола, якого нібито всі знають. Однак, надходить нова інформація і про нього самого, і про його творчість», – каже куратор експозиції у Національній галереї мистецтв Моллі Донован.
Виставка у Національній галереї під назвою «Заголовки Воргола» розкриває захоплення митця новинами, газетними шпальтами, таблоїдами. Ця допитливість знаходить відбиток у його роботах протягом всієї кар’єри. Тут представлені 80 робіт, серед яких його перше полотно, створене на початку 60-их «Хлопчик для Мег», на якому зображена покійна сестра Королеви Великобританії Єлизавети – Маргарет.
Донован каже, що Воргол вважав, що медіа є дзеркальним відображенням його самого та всіх нас:
«Я думаю, Воргол хотів, щоб ми всі більш критично підходили то того, чим годують нас ЗМІ. Щоб ми були більш свідомі, що інформація надходить до нас з різних джерел безперестанно, і медіа знають, що ми цю інформацію так чи інакше споживаємо. Я думаю, Енді хотів, щоб ми більш відповідально ставились до нашої ролі споживачів новин».
«Тіні Енді Воргола» – виставка в Музеї Гішгорна, також представляє роботи митця менш відомі широкій публіці. Воргол створив ці картини в останні роки свого життя. 102 шовкових полотна розмішені по периметру зали. На них зображені фотографії тіней зі студії Воргола у Нью-Йорку.
««Тіні», мені здається, здивують багатьох наших гостей. Воргола знають переважно за його роботи, які відображали світ медіа, поп-культуру та індустрію реклами. А тут у нас представлена робота у майже 140 метрів, яка зображує лише тіні. І до речі, робота ця є абстракцією. У цьому і полягає особливе значення «Тіней» – саме звідси почався новий і останній етап творчості Воргола – абстракція», – каже куратор музею Евелін Генкінс.
Кожний гість, звичайно, матиме власне бачення цієї роботи. Дослідники музею вважають, що у такий спосіб Воргол насміхається над абстракціоністами, які творили до нього, але 20 років опісля сам займається цим напрямком, втім використовуючи вже свій власний метод.
«Я можу сказати, що він був одним з найбільш знакових митців ХХ-го століття та мав дар передбачення. Попри те, що він робив вигляд, що для нього все було грою, а його роботи були цілком випадкові та легковажні, насправді він все вираховував, а його талант не має межі», – запевняє Моллі Донован.
Написана у 1963-му році картина Енді Ворлога «Вісім Елвесів» у 2010-му була придбана приватним колекціонером за 100 мільйонів доларів. Роботи лише восьми художників світу продавались за таку суму. Енді опинився у товаристві таких велетнів мистецтва як Пабло Пікасо та Вінсент Ван Гог.
Енді Воргол помер від інфаркту у віці 58 років. Його поховано в українській греко-католицькій церкві у Пітсбурзі.
Інше за темою
Links
Розсилка
Голос Америки: головне за тиждень
Вибір читачів
1