ВСТУП: БАШТИ ЗРУЙНОВАНОГО ОДИНAДЦЯТОГО ВЕРЕСНЯ ВСЕСВІТНЬОГО ТОРГОВОГО ЦЕНТРУ БУЛИ НАЙБІЛЬШ ЗРИМИМИ ВІХАМИ МІСТA НЬЮ-ЙОРК. ДЕКОМУ ВОНИ БУЛИ ЗВИЧAЙНІ БУДИНКИ, ПРИ ТОМУ НЕ ДУЖЕ ВИШУКAНІ СВОЄЮ ПРОСТОЮ AРХІТЕКТУРОЮ. ДЛЯ ОДНОГО ФОТОГРАФА, ЩО ЗНІМАВ ЇХ ВПРОДОВЖ ЇХНЬОЇ МАЙЖЕ ТРИДЦЯТИРІЧНОЇ ІСТОРІЇ, ЦІ ВЕЖІ НАБУВАЛИ ЩОРАЗУ ІНШОГО СИМВОЛІЧНОГО ЗНАЧЕННЯ. ІНФОРМУЄ ПЕТРО ФЕДИНСЬКИЙ.
ТЕКСТ: З ЙОГО ГОСТРИМ ОКОМ ХУДОЖНИКА, ФОТОГРАФ КАМІЛО ГОЗЕ ВЕРҐАРА ВИВЧАЄ НЬЮ-ЙОРК ВІДКОЛИ ВПЕРШЕ ПРИБУВ СЮДИ З ЧІЛІ 36 РОКІВ ТОМУ. НОВА КНИЖКА І ВИСТАВКА ФОТО В НАЦІОНАЛЬНОМУ МУЗЕЇ БУДІВНИЦТВА У ВАШИНГТОНІ ЗАСВІДЧУЄ ТРИДЦЯТИЛІТНІЙ ІНТЕРЕС ПАНА ВЕРҐАРИ ДО ВЕЖ ВСЕСВІТНЬОГО ТОРГОВОГО ЦЕНТРУ.
Кaміло Гозе Верґaрa - фотогрaф: «Це історія веж, починаючи від того часу, коли їх ще тільки зводили, і аж до того часу, коли вони були атаковані і зруйновані, до часу, коли місто намагається жити уже без них».
КОЛИ ВІН ВПЕРШЕ ПОБАЧИВ, ЯК ЗВОДЯТЬ ВЕЖІ, БУВ НАЛАШТОВАНИЙ КРИТИЧНО, ВВАЖАЮЧИ ЇХ СИМВОЛОМ КОРПОРАТИВНОЇ БЕЗДУШНОСТІ. ТА ЗГОДОМ ЗМІНИВ ДУМКУ.
Кaміло Гозе Верґaрa - фотогрaф: «Спершу я був таким собі викривачем темних махінацій в тому, як я бачив Торговий центр, у моїх перших фотографіях. То було щось на зразок соціального критицизму. Будова здавалась сумнівним підприємством. Та потім все змінилось, щойно Торговий центр був завершений».
САМЕ ЗДАТНІСТЬ ВЕРҐАРИ БАЧИТИ БАШТИ ПО-РІЗНОМУ ЗМУШУВАЛА ЙОГО НЕ ПОЛИШАТИ ЗНІМАТИ ЇХ МАЙЖЕ 30 РОКІВ.
Кaміло Гозе Верґaрa - фотогрaф: «Торговий центр був як білий аркуш. Знаєте, коли міниться день – міниться світло. Сонце витворює декорації. Ви можете бачити це тут; можете побачити в цьому будинку ось тут. Не тільки по краях, але, знаєте, плями світла, з яких видно, що світло нерівне. Тіні тут, вони були немов живописні полотна. А не так, що просто будинок даний вам у такому от вигляді, і саме так ви його й мусите сприймати. Він завжди мінявся».
КАМІЛО ВЕРҐАРА ЧАСТО ФОТОГРАФУВАВ ВЕЖІ НА ТЛІ ДОВКОЛИШНЬОГО ПЕЙЗАЖУ. ЗНЯТІ ПІД РІЗНИМИ РАКУРСАМИ, БУДІВЛІ НАБУВАЛИ РІЗНИХ ЗНАЧЕНЬ.
Кaміло Гозе Верґaрa - фотогрaф: «Це щось мало до діла зі світлом, щось мало до діла з рікою, і з розміром. Той факт, що вони вистрибували всюди. Ти міг поїхати в Джерсі-сіті, і вони були там».
ХОЧ ВЕЖІ НІКОЛИ НЕ ВВАЖАЛИСЬ ВЕЛИКИМ ДОСЯГНЕННЯМ АРХІТЕКТУРИ, ВОНИ МАЛИ СВОЮ ВЛАСНУ ІНДИВІДУАЛЬНІСТЬ. ДУАЛІЗМ ДВОХ БАШТОВИХ СТРУКТУР ТА РІВНІСТЬ ЇХ ФОРМ ВИДАВАЛАСЬ ДЕКОМУ ЗНАЧУЩИМ СИМВОЛОМ.
Кaміло Гозе Верґaрa - фотогрaф: «Той факт, що їх було дві. Про них завжди думали як про подружжя, про пару, знаєте, про двох друзів. Це всі оті асоціації, які мають двоє разом, і яких один не має».
ВЕЖІ БУЛИ ВИРАЗНИМИ ОРІЄНТИРАМИ, ТОЧКАМИ ВІДЛІКУ З ВЕЛИКОЇ ВІДСТАНІ НАВКОЛО НЬЮ-ЙОРКА.
Кaміло Гозе Верґaрa - фотогрaф: «Коли я йшов знімати у Бруклін чи йшов знімати в Нью-Джерсі, будівлі наче йшли слідом за мною».
З РОКАМИ ВЕЖІ СТАЛИ НІБИ ЧАСТИНОЮ ЙОГО РОДИНИ – ВІН РОБИВ ЗНІМКИ СВОЇХ ДІТЕЙ НА ЇХ ТЛІ.
Кaміло Гозе Верґaрa - фотогрaф: «Люблю фото мого сина, бо йому вже ніколи не буде стільки років знову. Зараз йому 21».
В ДЕНЬ, КОЛИ ВЕЖІ ВПАЛИ, КАМІЛО ВЕРҐАРА БУВ ЗА КІЛЬКА МИЛЬ ЗВІДТИ, У СВОЇЙ КВАРТИРІ.
Кaміло Гозе Верґaрa - фотогрaф: «Я мав таке відчуття, що такого дня, як цей, місто ще не знало зроду. Було дуже сумно. Це було дуже сумно. Я просто знімав. Не міг нічого іншого робити».
ЦЬОГО ДНЯ СВІТ ПОЧАВ ДУМАТИ ПРО ВЕЖІ, ЩО ЇХ КАМІЛО ВЕРҐАРА РОЗДИВЛЯВСЯ МАЙЖЕ 30 РОКІВ ПОСПІЛЬ.
Кaміло Гозе Верґaрa - фотогрaф: «В мене є знімки, тому в певному сенсі я не втратив Торговий центр. Це може звучати для вас абсурдно, але, знаєте, вони й досі в мене є, і я відчуваю, що Всесвітній торговий центр і далі зі мною».