Вашингтон – Візит Барака Обами в американську мечеть став потужним сигналом підтримки для американських мусульман. На думку експертів, візит продовжив давню традицію виступів американських президентів на захист релігійних свобод.
Протягом більшої частини президентства Барака Обами лідери мусульманської громади закликали його відвідати мечеть у США, так само як він відвідує мечеті за кордоном.
Його візит в Ісламське товариства Балтімора «хоч і запізнився, але має досить важливе символічне значення», йдеться в листі директора Центру досліджень ісламу в Університеті Дьюка в Північній Кароліні Оміда Сафі на адресу «Голосу Америки».
«За часів, коли республіканські кандидати в президенти говорять про складання національних реєстрів мусульман, закриття мечетей і заборону на в’їзд біженців-мусульман, візит президента є простим, але потужним підтвердженням, що американські мусульмани є частиною мозаїки американського суспільства, – пише Сафі. – Сподіваюся, він послужить нагадуванням про необхідність підтвердження, що всі ми є повноправними людьми, незалежно від віри і національності».
Гері Скотт Сміт, історик і автор книжки «Релігія в Овальному кабінеті», що вийшла торік, вважає, що візит в мечеть став «хорошим кроком з боку Обами і проявом солідарності з мусульманами, коли він говорив про релігійну свободу».
Лідерство в області релігійної свободи
На думку Сміта, президент США відіграє роль «нашого головного інтерпретатора, нашого духовного лідера», захищаючи засадничі принципи релігійної свободи і терпимості. «Це відбувалося протягом усієї нашої історії», – зазначив він.
«В умовах, коли у нас немає національної релігії, а, отже, фігури, яка виконувала б функції архієпископа Кентерберійського або Папи Римського, ми часто бачимо в президенті не тільки людину, яка говорить від імені нації, а й релігійного представника, який виступає з важливих питань цивільного характеру», – сказав Сміт, який очолює факультет історії в Коледжі Гроув-Сіті у Філадельфії.
Найчастіше ці питання пов’язані з трагедіями, наприклад терактами 11 вересня 2001 року або масовою стріляниною, влаштованою радикально налаштованою подружньою парою в Сан-Бернандіно, Каліфорнія, в грудні. Провину за ці та інші інциденти покладають на ісламських екстремістів, і після кожного випадку громади американських мусульман повідомляють про випадки злочинів на ґрунті ненависті та упередженості.
У своїх публічних виступах Обама уникає використовувати фразу «радикальний іслам». На форумі, що проходив у лютому минулого року, він пояснив це так: «Ми не воюємо з ісламом. Ми воюємо з людьми, які перекрутили іслам».
За даними Дослідницького центру П’ю, в США налічується близько 3,3 мільйона мусульман, що становить близько одного відсотка населення держави. Але оскільки коефіцієнт народжуваності в цій групі – найвищий в країні, до 2050 року мусульмани стануть другою за чисельністю релігійною групою після християн.
Недавнє опитування центру П’ю показав, що половина американців хочуть, щоб наступний президент утримувався від критики ісламу в цілому. Але інші 40 відсотків виступають за пряму, жорстку розмову про ісламський екстремізм. Причому серед республіканців і тих, хто схиляється в бік цієї партії, ця частка зростає до двох третин (65 відсотків).
Дивіться також: Відмова від готівкових розрахунків збільшує прибутки